Veelgestelde vragen

Meest gestelde vragen en antwoorden

Algemeen

Wie zit er achter Datakeeper?
De innovatie afdeling van de Rabobank heeft dit initiatief ontwikkeld. Rabobank is de cooperatieve Rabobank UA gevestigd 3521 CB Utrecht, statutair gevestigd te Amsterdam onder KVK nummer: 30046259.

Gebruik

Kunnen alle consumenten de Datakeeper app nu gebruiken?
Momenteel niet. Datakeeper is nog volop in ontwikkeling. Dit doen we met diverse pilots. Met kleine groepjes consumenten worden er verschillende pilots gedaan. De betrokken deelnemers zijn hiervan vooraf op de hoogte. Onze ambitie is dat uiteindelijk iedereen in Nederland van de Datakeeper app gebruik kan maken.
Staat de app al in de App/Google store?
Nee. Er wordt eerst een aantal pilots gedaan voordat de Datakeeper app via een app-store wordt aangeboden. De Datakeeper app is nog volop in ontwikkeling.
Zijn er kosten verbonden aan het gebruik van de Datakeeper app?
Nee. De Datakeeper app is gratis voor consumenten.
Kan iedereen de Datakeeper app gebruiken?
Nee. De minimale leeftijd voor gebruikers is 18 jaar en gebruik is geografisch beperkt tot Nederland.

Hoe werkt de Datakeeper app?

Ik kan de Datakeeper App niet openen.
Start je toestel opnieuw op en probeer het nogmaals. Werkt dit niet? Controleer of jouw telefoon over de laatste update beschikt. Is dit niet het geval? Installeer de update en probeer het opnieuw.
Ik moet een identiteitsbewijs uploaden. Welke identiteitsbewijzen kan ik gebruiken voor Datakeeper?
Je kan een Nederlands paspoort en ID-kaart met goed werkende NFC chip gebruiken. Rijbewijzen uitgegeven na 2015 kunnen ook worden toegevoegd, omdat deze een NFC chip bevatten. Rijbewijzen die voor 2015 zijn uitgegeven kunnen niet worden toegevoegd.
Het lukt de Datakeeper App niet om mijn identiteitsbewijs uit te lezen. Hoe kan dit en wat moet ik nu doen?
De telefoon ondersteunt mogelijk het gebruik van NFC niet of het document is niet geschikt voor de Datakeeper App. Controleer de lijst met geschikte toestellen door op deze link te klikken https://www.nfcsupport.nl/overzicht-nfc-telefoons/. Is het document geschikt, maar lukt het toevoegen niet? Wij raden je aan om jouw identiteitsbewijs zo stil mogelijk te houden. Je hebt een betere verbinding als je het hoesje om je telefoon/identiteitsbewijs verwijderd. Mocht het niet lukken. Neem dan contact op met de Datakeeper klantenservice via het contactformulier, per e-mail: info@datakeeper.nl of op telefoonnummer 030 – 227 03 53.
De Datakeeper app laadt niet, ik zie alleen het voorwaarden scherm. Hoe komt dit?
Controleer of je schermbeveiliging hebt aan staan op jouw telefoon. Schermbeveiliging vraagt telkens bij het gebruik van je telefoon om een code of gebruik van touch- of Face ID. Dit is niet hetzelfde als de simcode die u invoert als de telefoon uitgeschakeld is geweest. De Datakeeper App werkt alleen in combinatie met schermbeveiliging, omdat de Datakeeper App voldoet aan hoge veiligheidseisen. Wij raden je aan een pincode voor ontgrendeling in te stellen en de Datakeeper App nogmaals te installeren.

Privacy

Kan de Rabobank | Datakeeper jouw gegevens in de app bekijken?
Nee, de persoonlijke gegevens van de consumenten worden alleen decentraal op jouw telefoon opgeslagen en kunnen dus niet door ons worden ingezien.
Wat doet de Rabobank | Datakeeper om jouw privacy als consument te waarborgen?
Er zijn technische maatregelen zijn genomen zodat jouw gegevens niet zonder toestemming ingezien kunnen worden door derden of gebruikt kunnen worden voor iets anders dan waarvoor ze in de Datakeeper app zijn opgenomen. Jouw gegevens waaronder persoonsgegevens worden lokaal en veilig op de telefoon opgeslagen en versleuteld. Alleen jij kunt je eigen gegevens inzien. In het privacy statement leggen we uit hoe we omgaan met het verwerken van jouw persoonsgegevens.
 
Welke data verzamelt Rabobank | Datakeeper over jou als consument en met wie wordt die data gedeeld?
Je houdt als consument altijd controle over je eigen persoonlijke gegevens. Jij bepaalt altijd zelf wat je wilt delen en met wie. Je ontvangt in de app een overzicht van de gegevens die jij moet aanleveren. Zo houd je het overzicht wat je deelt, met wie en voor hoe lang.
De Datakeeper app laadt niet, ik zie alleen het voorwaarden scherm. Hoe komt dit?
Controleer of je schermbeveiliging hebt aan staan op jouw telefoon. Schermbeveiliging vraagt telkens bij het gebruik van je telefoon om een code of gebruik van touch- of Face ID. Dit is niet hetzelfde als de simcode die u invoert als de telefoon uitgeschakeld is geweest. De Datakeeper App werkt alleen in combinatie met schermbeveiliging, omdat de Datakeeper App voldoet aan hoge veiligheidseisen. Wij raden je aan een pincode voor ontgrendeling in te stellen en de Datakeeper App nogmaals te installeren.

Techniek

Welke technologie gebruikt Datakeeper?
Met Datakeeper gebruiken wij de blockchain technologie. Wat kenmerkend is voor blockchain is dat met zekerheid vast gesteld kan worden dat gegevens uit de bron worden opgehaald en dus authentiek zijn.
Worden jouw persoonsgegevens in de blockchain opgeslagen?
Nee, de Datakeeper app gebruikt de blockchain technologie alleen om de (persoons)gegevens van consumenten te verifiëren. Hierbij worden er geen (persoons)gegevens op de blockchain opgeslagen. In de blockchain wordt alleen het bewijs van uitgifte van deze gegevens opgeslagen, dus niet de gegevens zelf.
Is het gebruik van blockchain technologie betrouwbaar?
Ja, het gebruik van blockchain technologie is betrouwbaar. Het zorgt ervoor dat er altijd gecontroleerd wordt of de gegevens authentiek zijn. In de blockchain wordt alleen het bewijs van uitgifte opgeslagen. Dus geen persoonlijke data.
 
Is frauderen met gegevens via de Datakeeper app mogelijk?
Nee, door gebruik van de blockchain technologie is dit niet mogelijk. Blockchain wordt steeds vaker gebruikt in de bestrijding van fraude, ook de Datakeeper app gebruikt blockchain onder meer om deze reden. Deze technologie kan de herkomst aantonen van documenten en gegevens, door middel van een gevalideerd bewijs van uitgifte die niet kan worden veranderd. Dit helpt om te garanderen dat gegevens niet worden gestolen of dat ermee wordt gefraudeerd.
Kan de Datakeeper app jouw locatie als consument inzien?
Nee, jouw locatiegegevens kunnen niet worden ingezien door Rabobank | Datakeeper. De app vraagt ook nooit locatiegegevens op.